Társasjáték-élményekről hosszan és röviden.

Fakockák és minik

Fakockák és minik

Terraforming Mars: Dice Game

2021. május 18. - sarruken

A társasjátékos közösségen belül valószínűleg senkinek sem kell bemutatni a Terraforming Mars, vagy magyar nevén A Mars terraformálása című játékot, ami nemzetközi szinten és itthon is hatalmas sikert aratott. A sikert a játékot tervező Fryxelius testvérek jó alaposan ki is aknázták, hiszen 5 kiegészítő és egy Big Box jelent meg a játékhoz, pár hónapja pedig sikerrel zárult a kártyajáték verzió Kickstarter-kampánya is. Azonban a Mars-őrületnek még nincs vége, hamarosan érkezik a Terraforming Mars: Dice Game is. Ezt ugyan korábban is lehetett tudni, a játékmenetről részletes infók azonban nem voltak elérhetők - eddig. A napokban ugyanis egy svéd BGG-felhasználó, Josef "Niramas" Sannholm, egy másfél órás videót jelentetett meg a csatornáján, amiben egy komplett kétszemélyes játékot tol le a prototípussal, és közben részletesen el is magyarázza a szabályokat. Mit érdemes tudni tehát a játékról azon kívül, hogy a prototípus doboza ocsmányul néz ki?

tm6.jpg

A játéktér közepén ugyanúgy a Mars térképe található, rajta változatos lehelyezési bónuszokkal. A játékosok ugyanúgy egy-egy céget képviselnek, amik egyedi képességekkel, vagy legalábbis kezdő nyersanyagokkal (kockákkal) rendelkeznek. A cél is ugyanaz, mint az eredetinél: feltornászni az oxigénszintet, felmelegíteni a bolygót és elárasztani.óceánokkal. Ugyanakkor azzal ellentétben itt a háromból két feltétel teljesítése is elegendő ahhoz, hogy véget vessünk a játéknak, ráadásul a sávok is rövidebbek: az eredeti 9-14-19-hez (óceán-oxigén-hőmérséklet) képest csak 7-8-12 lépés szükséges a maximum értékek eléréséhez.  

tm1.png

A játék fő újdonságot a kockák jelentik, amik ötféle színben pompáznak: sárga, zöld, kék, piros és szürke, és mindegyiken 3-3 különböző, azaz összesen tizenötféle "nyersanyag" szerepel. Az adott kocka gyakori nyersanyaga 3 oldalra, a szokatlan nyersanyag 2 oldalra, a ritka pedig egyetlen oldalra van felfestve. A szürke kocka esetében páldául a gyakori nyersanyag az acél, a szokatlan a titán, a ritka pedig maga a város - na, ezért tettem a nyersanyagot az előző mondatban idézőjelbe!. 

tm4.png

Természetesen a kártyák nem maradhatnak ki a kockajátékból sem. Ezek építési költsége jellemzően különböző színű nyersanyagok kombinációjából áll össze. A "megépített" kártyák továbbra is adhatnak egyszeri előnyöket, termelést, vagy plusz, csak ezen játékos számára elérhető akciókat. Újdonság a kártya piactér, az itteni kártyák mindenki számára láthatók és megépíthetők. Hasonlóan új elem a piactér felé kirakott bónuszkártyák, amik nem megvásárolhatók, hanem az választhat közülük, aki eléri az 5, illetve a 12 győzelmi pontot. 

 A játékosok a körükben kétféle lehetőség közül választhatnak: termelnek vagy akcióznak. Termelésnél 3-4 különböző színű kockát kapnak a választott cégkártyától függően, plusz még egyéb kockákat, ha építettek már valamilyen termelőkártyát. Emellett pedig az elhasznált kék kártyáikat (amik ugye valamilyen plusz akciót adnak) is visszafordíthatják, azaz újra használhatják, illetve húzhatnak egy új kártyát a pakliból. Akciózáskor két akció hajtható végre, amiből legalább az egyiknek segéd akciónak kell lennie.

Segéd akciók:

  • Egy tetszőleges színű kocka elvétele (aminek aztán az értékét ki kell dobni, azaz a dobókocka oldala nem választható ki szabadon).
  • Egy kocka elköltéséért cserébe egy másik kockát tetszőleges oldalára fordíthatunk.
  • Egy kocka elköltéséért cserébe egy kártyát húzhatunk.
  • Egy kártya eldobásáért cserébe egy konkrét nyersanyagot választhatunk (azaz nem kell kidobni a kocka értékét).

Fő akciók:

  • kártya megépítése a kártyán szereplő nyersanyagokért cserébe.
  • hőmérséklet emelése 3 hőmárséklet (piros gyakori) nyersanyagért cserébe.
  • óceán létrehozása 3 víz (kék ritka) nyersanyagért cserébe.
  • erdő telepítése 4 növényzet (zöld szokatlan) nyersanyagért cserébe.
  • város megépítése 3 város (szürke ritka) nyersanyagért cserébe.
  • 2 győzelmi pont szerzése 3 megakredit (sárga gyakori) nyersanyagért cserébe.

A játékot továbbra is az nyeri, aki a legtöbb győzelmi pontot gyűjti össze. Ezeket hasonló dolgokért kapjuk, mint az eredetiben, de nincsenek mérföldkövek, és a díjak is megváltoztak:

  • Óceán lehelyezéséért 2 GyP jár.
  • Hőmérsékletnövelésért 2 GyP jár, de ezt a sáv végének elérése után is lehet növelni 1-1 GyP-ért.
  • Erdő lehelyezéséért - azaz az oxigénszint növeléséért - 2 GyP + annyi GyP, ahány város van mellette (ezt lerakáskor számoljuk, nem a játék végén!). Az oxigénszint kimaxolása után alapból nem 2, hanem már csak 1 GyP jár érte.
  • Város lehelyezéséért 2 GyP + annyi GyP, ahány erdő van mellette (ezt lerakáskor számoljuk, nem a játék végén!).
  • Változó mennyiségű győzelmi pont egyes kártyákért.
  • A játék elején a 15-féle nyersanyagból 3-at kisorsolunk, és azok a játékosok, akiknek ezekből a szimbólumokból a legtöbb van a kártyáin (azaz a legtöbbször építettek ezek felhasználásával) 6-6, míg a második helyezettek 3-3 GyP-t kapnak.

Összességében semmi különösebben újszerűt nem látok a játékban, ám mivel egyrészt nagyon szeretem a témát, másrészt imádok sok-sok kockát egyszerre csörgetni a kezemben, harmadrészt pedig bízom a Fryxelius testvérekben, hogy kellően sok különleges kártyát terveznek ahhoz, hogy elég változatos legyen a játék, így tuti meg fogom venni, amint megjelenik!

ezkellnekem.png

A bejegyzés trackback címe:

https://fakockakesminik.blog.hu/api/trackback/id/tr8216564316

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása