Társasjáték-élményekről hosszan és röviden.

Fakockák és minik

Fakockák és minik

Felülmúlható az Underwater Cities sikere?

Praga Caput Regni teszt

2020. november 18. - sarruken

Habár Vladimir Suchy korábban is sok jó és sikeres játékot készített (pl. Shipyard, Last Will, Pulsar 2849), népszerűsége a 2018-ban kiadott Underwater Cities után lőtt ki igazán. A játék, amit nagyon sokan a Mars Terraformálásához hasonlítottak, számtalan komolyabb gamer szívét hódította meg, amit a BGG ranglistáján elfoglalt 49. helye is hűen mutat (apró érdekesség, hogy egy hellyel előtte, a 48. pozícióban, a legsikeresebb magyar játék, az Anachrony van). A talán egyetlen komoly kritika egyes alkatrészek minőségére vonatkozott, de a 2019-es kiegészítő, a New Discoveries ezen problémák jó részét is kezelte, valamint szuper új játékmódokat adott az alapjátékhoz.

Ezek után velem együtt játékosok tömege várta remegve, hogy milyen lesz a szerző 2020-as nagydobozos újdonsága, az 1-4 fős Praga Caput Regni, azaz a “Prága, a királyság fővárosa”.

pic5604704.png

A játékmenet

A szíve mélyén a Praga Caput Regni egy egyszerű akcióválasztós társas. A játékosok a körükben választanak egyet a játéktábla korongján található, 6 darab elérhető akciójelző közül, a rajta levő két akció valamelyikét végrehajtják, valamint megkapják azt a bónuszt, ami a korong azon mezőjéhez kapcsolódik, ahonnan elvették a jelzőt. Ezután, ha van az ehhez szükséges speciális nyersanyaguk, akkor befizethetnek egy extra körre, majd pedig forgatnak egyet a korongon, az akciójelzőt pedig visszateszik az így felszabaduló üres helyre. Játékosszámtól függetlenül ezt játékosonként 16-szor teszik meg, majd összesítik pontjaikat, és a legtöbbel rendelkező lesz a győztes.

pic5739961.jpg

Mire jó a 6 akció?

  • 2-vel nyersanyagot szerezhetünk (követ, illetve aranyat, de ha elég sok bányát gyűjtünk össze, akkor akár győzelmi pontot, illetve olyan értékes erőforrásokat is, mint a tojás vagy a könyv).
  • 3-al hexákat építhetünk (városi épületeket a játéktáblára, a választható akciókat erősebbé tevő fejlesztéseket a saját akciótáblánkra, illetve városfalakat az akciótáblánk köré).
  • az utolsóval pedig előre léphetünk egyet a királyi úton, hogy különböző bónuszokat zsebeljünk be.

Hogy lehet nyerni? 

A Praga Caput Regni egy igazi pontsaláta, hiszen számtalan módon lehet benne pontot szerezni: például kőbányászattal, aranybányászattal, városi épületek felhúzásával, városfal építésével, királyi pecsétek és játékvégi célok megszerzésével, a királyi úton való előrehaladással, a Szent Vitus-székesegyházban vagy az Éhségfalon történő fellépkedéssel, királyi vagy egyházi korongok gyűjtögetésével, senkinek sokáig nem kellő akciójelzők kiválasztásával, stb. 

pic5734889.jpg

A játék számomra legszimpatikusabb eleme, hogy egyik pontszerző stratégia sem sokkal fontosabb a másiknál: nincs olyan terület, ahol markánsan több pontot lehetne szerezni, mint a többiben, ezáltal kötelező gyakorlat lenne mindenki számára, aki nyerni akar. Nem, itt a hangsúly a fókuszon van: mindenkinek arra kell törekednie, hogy kiválasszon néhány stratégiai irányt, és lehetőleg teljes mértékben elhanyagolja a többit - 16 akció egyszerűen nem elég ahhoz, hogy szétforgácsolódjunk.

A szabályokba ennél mélyebben nem érdemes belemenni, mivel a játék minden helyszíne több másikkal van összefüggésben, így szinte az egész szabályfüzetet bemásolhatnám ide. Például, ha építünk egy városi épületet, azzal szerezhetünk:

  • győzelmi pontokat,
  • könyvet, amivel előre léphetünk a technológia sávon, amivel hozzájuthatunk egy, technológia lapkához, ami egy állandó képességet, vagy egyszeri bónuszt ad nekünk
  • talár sapkát, amivel az egyetemi sávon lépünk előre, amivel a játék végén szerezhetünk győzelmi pontokat,
  • piros egyházi, illetve kék királyi korongot, amiket szintén a játék végén értekelünk ki, 
  • kő-, illetve aranybányát, amivel a nyersanyag termelésünket növelhetjük,
  • székesegyház, illetve Éhségfal szimbólumokat, amivel ezeken a területeken léphetünk előre,

...és még sorolhatnám.

pic5739963.jpg

Milyen érzés játszani?

Meglepő, amikor az ember a játék kétharmadánál rádöbben arra, hogy nemsokára vége, és tulajdonképpen szinte még semmit sem csinált, épphogy elkezdett működni a motor, amin eddig dolgozott. Ebből a szempontból erős rokonságot mutat a Praga a szerző korábbi játékával, a Pulsar 2849-el, ahol szintén 16 akcióból kell kihozni a legtöbbet, vagy hogy egy sokak által ismert példát hozzak, az Agricolával, ahol nagyon oda kell figyelni, hogy ne érezzük azt a játék végén, sehol sem tartunk, sehova sem jutottunk.

Az Underwater Cities rajongói is találhatnak hasonlóságot a Prágával: itt ugyan nem vízalatti várost építünk, hanem az akciótáblánkat fejlesztjük és köré városfalakat húzunk, az így kapott ezerféle bónusz azonban már sokaknak ismerős lehet.

Vladimir Suchy a Fesztávtól és az Everdelltől is tanult: az Éhségfal, a Szent Vitus-székesegyház és a Károly híd háromdimenziós karton építménye semmiféle gyakorlati előnnyel nem bír a kétdimenziós, a táblára rárajzolt verzióhoz képest, ám sokkal jobban mutat azoknál.

pic5735733.jpg

Fentieken kívül két szerző hatását éreztem még a játékon: egyrészt Stefan Feldét, aki a pontsaláta stílusú játékok koronázatlan királya - helló, Castles of Burgundy! -, illetve Vital Lacerdáét, akinek játékaiban általában minden mindennel összefügg.

 

Értékelés

A pontozás szigorúan szubjektív, a saját véleményemre épül; feltétlen vedd figyelembe, hogy az ízlésünk eltérhet egymástól. Ennek felméréséhez megnézheted a BGG-n az általam értékelt játékokat, így eldöntheted, hogy érdemes-e rám hallgatnod, vagy sem. 

Azoknál a skáláknál, amelyeknek egyik vége egyértelműen jó, míg a másik vége rossz (pl. játékélmény, külcsín, újrajátszhatóság), a magasabb szám jobb értékelést jelent, míg ott, ahol ez nem egyértelmű (pl. játékosok közti interakció, bonyolultság), a magasabb szám azt jelzi, hogy az adott tényező nagyobb mértékben van jelen.

 

Tematika 

Tiszteletre méltó törekvés a prágai Vladimir Suchy részéről, hogy egy olyan játékot hozzon létre, amiben szülővárosa főszerepet játszik. A mechanizmusok ugyan megszokott eurósak - azaz könnyűszerrel rá lehetne húzni őket bármilyen más játékra -, a számtalan tematikus elem miatt, mint például a Károly-híd, az Éhségfal vagy a Szent Vitus-székesegyház, mégis nagyon erősen átjön a téma.

8/10

 

Külcsín

A legszebb, miniket nem tartalmazó társasjátékom. Imádom ezt a grafikai stílust!

10/10

 

Újrajátszhatóság

A játék újrajátszhatósága két forrásból fakad: egyrészt a rendelkezésre álló szűkös mennyiségű akció miatt egy-egy játékban a lehetséges stratégiai utaknak csak a töredéke járható be, másrészt pedig több területen - az Éhségfalon, a székesegyházban, az úton vagy az akciójelzőknél - elérhetők alternatív elrendezések, amik egy kicsit mindig csavarnak a játékon.

8/10

 

Játékosok közti interakció

Egy átlagos, nem területfoglalós euró játéknál némileg több, egy átlagos amerinál viszont kevesebb interakció várható a Praga Caput Regnitől. Az interakció fő forrása az akciójelzők elvétele: ugyan bármelyik akciójelző választható bárki számára, a legutóbb kiválasztottak egyrészt drágábbak lesznek, másrészt pedig lehetséges, hogy pont az a bónuszakció kapcsolódott hozzájuk, amire nekünk szükségünk lett volna, és ami így elérhetetlenné vált. Emellett van némi interakció a városi épületek lerakásakor (akinek egy tér körül a legtöbb épülete van, több jutalmat kap), valamint a játék végi célok megszerzésénél a gyorsabb játékosok előnyben vannak megfontoltabb vetélytársaikhoz képest.

7/10

 

Stratégiai/taktikai mélység

16 akció nagyon kevés ahhoz képest, hogy hányféle lehetőséget kínál a játék a pontszerzésre. Emiatt csak az lehet sikeres, aki képes fókuszálni, meghatározni azokat a területeket, ahol előre akar jutni, és akár teljesen figyelmen kívül hagyni a többit - 1-1 nem ideálisan elköltött akción simán múlhat az egész játék sorsa.

9/10

 

Bonyolultság 

A szabályok közel sem annyira bonyolultak, mint amennyire az a megfelelő stratégia kialakítása és végigvitele, de bevezető játéknak a sok ikon miatt nem ajánlanám.

8/10

 

Skálázódás

Minden játékosszámmal jól működik a játék. Két fővel egy óra alatt simán lepörgethető, így egységnyi időtartamra vetített “mélység” szempontjából a stratégák kedvence lehet. A legalább kétszer ilyen hosszú 4 fős játék fő előnye az lehet, hogy a város kiépítése itt sokkal izgalmasabb, mivel nemcsak ketten, hanem négyen vetélkedünk a legjobb helyekért. 

8/10 

 

Szubjektív vélemény

Ugyan a kedvenc Suchy-játékom továbbra is az Underwater Cities marad, a Praga Caput Regni kiváló alternatívát nyújt azokra az estékre, amikor a feleségemmel nincs 2-2,5 óránk arra, hogy vízalatti városokat építsünk, viszont egy Ticket to Ride-nál több gondolkodásra vágyunk.

Végső értékelés: 9/10 - örülök, hogy megvettem, biztos, hogy a gyűjteményem része marad.

 

Kinek ajánlom

  • Aki szereti, ha kevés akcióból kell kihoznia a legtöbbet
  • Suchy-rajongóknak

 

Kinek nem ajánlom

  • Aki rosszul viseli, ha nem elég “epikus“ a játék, ha akkor lesz vége, amikor igazán elkezdenek összeállni a dolgok

A bejegyzés trackback címe:

https://fakockakesminik.blog.hu/api/trackback/id/tr216289458

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dimmerkobold 2021.05.19. 18:27:20

mégis nagyon erősen átjön a téma.?? Én még cikkben se nagyon találtam arról hogy egyáltalán mi a tematika. Építjük a várost pont. Szent Vitus-székesegyház?? Kb senki nem tudja ha a pontozó mátrixra gondolsz. Full absztrakt nekem. Bár nem azt írtad alcímnek hogy tematikus, így lehet jó a téma még ha játék nem is tematikus

sarruken 2021.05.20. 09:47:08

@Dimmerkobold: jó kérdés, hogy ki miért gondol vagy érez egy játékot tematikusnak. Megrögzött eurósként azért tartom a Prágát tematikusnak, mivel a játék összes eleme nagyon gondosan meg van dizájnolva, és az akcióid egy részével (amikor épületet vagy a városfalat építed) a város fejlődését segíted.

Neked mitől lesz egy euró típusú társasjáték tematikus?

Dimmerkobold 2021.05.21. 15:31:11

@sarruken: azt nem vitatom hogy a játék összes eleme nagyon gondosan meg van dizájnolva, mint mechanika tervezés, de minimálisan tematikus nagy része, szerintem,. Akkor nem tematikus ha nem lehet bármit mondani egy dologra hogy az a valóságban mit szimbolizál, mire hasonlít, nem lehet kötni semmihez, csak úgy absztrakt ott van. Pl. 1 ablak + 1 tojás = kő, az absztrakt. Ha azt mondom víz+citrom=limonádé akkor tematikus, az ember könnyen emlékszik is rá. A fehér ablak, meg az aranyablak, a piros és a kék korong micsoda azt ember nem mondja meg. Annak is csak mechanikai oka van hogy piros épületet építünk azt az éhségfalon pontozódik, a másik meg pont fordítva - ha jól emlékszem.

sarruken 2021.05.21. 18:53:14

@Dimmerkobold: A tojás pont tematikus, asszem valahol a szabálykönyv végén le van írva, hogy a legenda szerint tojásokat is használtak Prága felépítéséhez.
süti beállítások módosítása