Társasjáték-élményekről hosszan és röviden.

Fakockák és minik

Fakockák és minik

Csontok, kockák, rosszfiúk...

Too many bones vélemény cikk

2020. április 07. - Super65

Akkor csapjunk bele... nem könnyű feladat, mert maga a játék sem könnyű. A doboz meg még nehezebb. Valakik úgy gondolták, hogy mekkora ötlet lenne belepakolni fél Las Vegasnyi póker zsetont, tenni mellé még több dobókockát, 5 egérpadot és persze 2 pakli kártyát. És kész a játék. Mondanom sem kell, a szerencsének nem kis szerep jut benne. Cserébe nem tartalmaz egy darab minit sem, amit ragasztani/festeni kellene. Fura, pedig manapság az a divat, hogy még a snapszert is minikkel kell eladni. 

Hosszú cikk lesz, készüljetek fel, mert sok minden van, amiről beszélnem kell ahhoz, hogy át tudjam adni, miért is remek játék a Too many bones. 

A játék alapjaiban egy coop dungeon crawler csak éppen dungeon nélkül. Fantasy világ, trollok, gnómok, sárkányok, varázsitalok... meghintve kaland-játék-kockázat elemekkel. Adva van 4 választható karakter az alapdobozban, pajzsos tank, méregkeverő doki, robbantós vagány és egy nagyot sebző, de közveszélyes bolond. 

tmb1.jpg

Közös bennük a 4 alaptulajdonság, úgymint Életerő, Ügyesség, Támadás és Védekezés. Emellett van még egyenként 16 rájuk jellemző képességük.

A játék elején kiválasztjuk melyik karakterrel szeretnénk belevágni a kalandba, megnézzük a 4 alaptulajdonság értékeit és a kezdő képességünket. Az Életerőn nincs mit magyarázni, ha az elfogy, KO-ztak minket. Szerencsére nem meghalunk, csak arra az egy szcenárióra ki vagyunk ütve. Az Ügyesség mondja meg, hogy egy körben mennyi kockát használhatunk fel, valamint mozgáspontokat is ebből kell levonni. A Támadás értékünkből alap támadás kockákat, a Védekezésből pedig védekezés kockákat használhatunk fel.

tmb2.jpg

És bár ez így baromi egyszerűen hangzik, de pont ebben van a legnagyobb trükkje a játéknak. Ugyanis, ha "szintet lépünk", ami itt annyit jelent, hogy egy-egy szcenárió teljesítésével kapunk 1-2 képességpontot, akkor eldönthetjük, hogy valamelyik alaptulajdonságunkat növeljük, vagy megtanulunk egy vadiúj képességet, amivel kapunk egy új kockát is. Tegyük fel, van 4 HP-nk, 3-as Ügyességünk, 2-es Támadásunk és 2-es Védelmünk, és egy jó kis Mérgező Tőr kockánk, meg egy másik amivel egyszerre 2 ellenfélnek is oda tudunk suhintani. Melyiket használjuk? Mivel az ügyességünk 3, ezért, ha nem mozgunk, akkor is csak max 3 kockát dobhatunk el.
Amikor pedig nem harcolunk, hanem fejlesztjük a karakterünket, a dilemma ugyanúgy fennáll. Fejlesszem az életerőm és akkor majd jobban bírom a strapát? De kellene ügyesség is, hogy több kockából gazdálkodjak, nem is beszélve arról az új képességről, amitől fel tudom támasztani a leütött társamat. És várj!!! Ezek mind D6 kockák. azaz nem fixen kapsz egy képességet, az túl szokványos lenne. Kapsz inkább egy kockát 6 lehetőséggel, és lesz ami lesz, majd megtudod, miután eldobtad. 
Ettől lesz ez a játék szerintem rendkívül izgalmas, jutalmazó és érdekes. És ez az, ami miatt ugyanazzal a karakterrel is újra és újra nekifutunk a kampánynak. Mert mindig más variációban osztjuk el a képességeket, és ettől maga a játék is teljesen más lesz. 

Lehet, hogy ez most leírva olyan, hogy a játék teljesen random, és azon kívül, hogy milyen kockákkal dobok, semmi beleszólásom nincs a dologba. Csakhogy ez nem igaz. Ha nem tetszik, amit dobtál, akkor nem használod fel azt a kockát, elteszed inkább a következő körre, hátha akkor több szerencséd lesz. Persze elpazaroltál vele egy értékes Ügyesség pontot, de c'est la Vie. Ha pedig Csontot dobsz, ami egy nagy büdös mellé lenne a legtöbb játékban, nos az is jó, mert összegyűjtöd őket, és aktiválod velük a végszükség esetére tartogatott Tartalék Tervet, ami szintén más minden karakternél, és minél több ilyen csont kocka jön össze, annál erősebb hatást vált ki.

Akkor megpróbálom megint összeszedni kicsit, hogy mi is ez a játék. Ez egy dungeon crawler, egyedi karakterekkel, rengeteg képességgel és izgalmas döntésekkel minden körben.

A játék során egy főellenséget próbáltok legyőzni, akihez bizonyos időn belül kell eljutni. 

tmb3.jpg

Egy kör/nap azzal kezdődik, hogy húztok egy Esemény kártyát. Az felvázol egy szituációt, megfordítjátok a kártyát, és megnézitek milyen lehetőségek közül választhattok. Ez lehet például békés tárgyalás, megfutamodás vagy harc. Ha harcra kerül a sor, akkor látni fogjátok, hogy milyen erősségű ellenfelek ellen, felpakoljátok őket a pályára, megnézitek, hogy kik milyen sorrendben támadnak, magatokat is felpakoljátok valahova, és kezdődhet a csetepaté. Ha győztök, nem marad el a jutalom sem. Elkölthető képességpontok, tovább haladtok a történetben, esetleg különleges esemény kártyák, amik vagy feljönnek a jövőben, vagy nem. Majd elosztjátok a pontokat, gyógyultok esetleg, és jöhet a következő nap és a következő kártya.

tmb5.jpg

Nagyon fontos kiemelni, hogy ebben a játékban rengeteg szabály van! Azért írok ilyen ponyván a játékmenetről, mert ha elkezdeném leírni, hogy szabályosan mit hogy kell csinálni, akkor senki nem olvasná ezt el. 
Minden karakter új szabályokkal jár, új képességek, ellenfelek... azok is. Elsőre ijesztő, harmadik játékra már szinte fejből megy.

Azok, akik ismerik a játékot most valószínűleg a fejüket fogják, mert annyi minden van még, amiről szó sem esett. Ott vannak a Loot-ok például. Különböző tárgyak, amiket felhasználhatunk. Vagy a Trove Loot-ok. Amikről fogalmunk sincs, hogy mik, amíg ki nem nyitjuk egy minijáték során a ládát, amiben rejtőzik. 

tmb4.jpg

A harcról is említést teszek pár szóban, ha már a karakterfejlesztés mellett az a másik hangsúlyos része a játéknak. A terep majdnem mindig ugyanolyan. A képen láthatjátok hogy néz ki. Nincs line of sight, azok, akik távolsági támadásra képesek, lőhetnek bárkit, csak kezdetben olyan mezőn kell állniuk, amin íj van. A közelharci fegyveresek meg csapkodnak a 4 égtáj felé maguk mellett. Lehet mérgezni, kábítani, képességeket elvenni, vérző sebet okozni, robbantani, villámot szórni, gitározni, elbájolni, elbújni, új ellenfeleket behozni, elrepülni, víz alá merülni és még ezer másik dolgot attól függően, hogy milyen karakterek vagyunk, milyen képességeket fejlesztettünk ki és persze, hogy milyen rosszcsontokkal kerültünk szembe. 

Kb. 7-10 eseménykártya múltán, amiből szerintem 5-8 tuti, hogy harc, szembekerülhetsz a főgonosszal, és ha sikerül elnáspángolni, akkor elégedetten dőlhetsz hátra, és garantálom neked, hogy már azon fogod törni a fejed, hogy legközelebb mit csinálnál másként és melyik tulajdonságokat tolnád fel. 

Szeretném valamihez hasonlítani a játékélményt, hogy kicsit jobban át tudjam adni. Ott van a Kingdom Death: Monster például. Full coop szintén, van benne Vadászat fázis, ahol felolvasunk egy történetet és reagálunk rá, de ott a fejlesztések inkább fegyverek és páncélok, nem ennyire direkten képességek vagy tulajdonságok.
Gloomhaven, coop az is, karakterek különbözőek, a képességek is, dungeon is van. Persze ott kártyák vannak kockák helyett, és a játék maga sokkal hosszabb. És hiába van ennyi hasonlóság, mert érzésre teljesen más.
Zombicide vagy Imperial Assault? Meh... nem, azok ég és föld. 
Mondok valami vad dolgot. Ez egy sakk. Turbó módban, szteroidokkal pumpálva, ahol a lovagod vagy bástyád minden körben egyre erősebb lesz és vérszomjasabb.

Amiről még szólnom kell, az a komponensek minősége. Prémium. A kártyák műanyagok, a kockákra nem matricák vannak ragasztva, a zsetonok strapabírók, a karakterlapok neoprén egérpadból vannak. Emiatt az ára az alapjátéknak 120 EUR. Nem olcsó, de amennyi tartalom van benne, szerintem bőven megéri.

A játék boltban nem kapható, vagy online a kiadótól, vagy KS-en vagy használtan tudod beszerezni. A cikkben vegyesen használtam fel képeket, és utaltam mind az alapjátékra mind az Undertow önállóan is játszható kiegészítőre. 

A végére még pár szó arról, hogy kinek ajánlom. Eltökélt, nem kezdő játékosoknak. 2,5-3,5 óra végigvinni egy közepes hosszúságú kampányt 2 fővel. A játék, ahogy olvastam, remek szórakozás solo módban is. Maximum 4-en tudtok egyszerre leülni kalandozni. Fontos, hogy a játékhoz minimum középszintű angol nyelvtudás szükséges! 
Ha érdekel a játék, nézz meg róla pár videót, és gondold végig, hogy van e kedved szabályokat böngészni minden alkalommal, a kockákra bízni az életed és még a party után is azon kattogni, hogy legközelebb mit csinálnál másképp. 
Ha egyszerűbb élvezetekre vágysz, ott az új Starcadia Quest például. Bár az nem full coop, de van dungeon, fejlődés, izgalmas karakterek és jóval kevesebb szabály.

A bejegyzés trackback címe:

https://fakockakesminik.blog.hu/api/trackback/id/tr4715596204

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása