Társasjáték-élményekről hosszan és röviden.

Fakockák és minik

Fakockák és minik

2020 legnagyobb KS-slágere megérkezett?

Elindult az Ankh: Gods of Egypt

2020. április 15. - sarruken

Bár a CMON kiadó sokak szerint túl van már a legszebb napjain - pár napja jött ki a hír, hogy egy audit során 3 többé-kevésbé komoly problémát is találtak a cégnél -, egy új, minikkel telepakolt, Eric M. Lang által tervezett társasjáték Kickstarter kampányának elindulása máig óriási esemény. A tegnapi nap pedig ilyen volt, hiszen elindult az Ankh: Gods of Egypt kampánya. Az "elindult" elég semmitmondó ahhoz képest, hogy a számláló alig egy nap elteltével már 1,1 millió dollárnál és közel 13 ezer támogatónál jár. Persze, ez is relatív, hiszen a Frosthaven, a Gloomhaven édestestvére, az elmúlt 16 napban több mint 7,5 millió dollárt és több mint 52 ezer támogatót gyűjtött.

ankh1.png

De a mai poszt témája nem a Frosthaven, hanem az Ankh: átnéztem a kampányt és elolvastam a még nem végleges szabálykönyvet, hogy megtudjam, milyen játékra számítsak, és érdemes-e elköltenem több tízezer forintot azért, hogy magaménak tudhassam!

Kulcs infók röviden

Játékosok száma: 2-5 fő (várhatóan 3-4-5 fővel lesz igazán jó)

Várható játékidő: 90 perc

Ajánlott életkor: 14+

Ár: 100 USD + 30-42 USD szállítás (összesen kb. 42-46 ezer forint)

Szállítás ígért dátuma: 2021. május

Fő mechanizmusok: területfoglalás, változó játékos képességek, kártyavezérelt harc

Elérhető nyelvek: angol és francia (a kártyák miatt nyelvfüggő)

A játékban szereplő minik mennyisége és összsúlya: a stretch goalok miatt egyelőre megbecsülhetetlen

 

Háttérsztori

Az Ankhban egyiptomi isteneket alakítunk, akik az Egyiptom feletti uralomért harcolnak egymással. Ahogy a Hegylakó is mondta: csak egy maradhat.

Játékmenet

Valószínűleg senkit sem fog meglepni, hogy az Ankh a Blood Rage-hez és a Rising Sunhoz hasonlóan alapjában véve egy területfoglalós harci játék, amit a legtöbb győzelmi ponttal (illetve jelen esetben "áldozás ponttal") rendelkező játékos nyer meg.

A játék elsősorban két táblán zajlik. Egyrészt a térképen, ami 3 részre van osztva: a termékeny Nílus-deltára, valamint az erősen sivatagos Kelet- és Nyugat-Egyiptomra. Ezen helyezhetik el a játékosok az istenüket, a harcosaikat, illetve a későbbiekben esetlegesen megszerzett őrzőiket jelképező miniket, valamint ezen találhatók a kezdetben semleges, később megszerezhető obeliszkek, piramisok és templomok (összefoglaló nevükön emlékművek). Másrészt pedig az akciótáblán, amin választhatnak a 4 lehetséges akció (egységek mozgatása, egységek idézése, követők gyűjtése, Ankh-képességek aktiválása) közül, illetve ahol az eseményeket követhetik nyomon.

Ezen kívül természetesen minden játékosnak/istennek van egy saját táblája, rajta 1-1 egyedi képességgel, valamint 3 oszlopban 4-4, azaz összesen 12 Ankh-képességgel, amelyek minden Istennél ugyanazok. 

Mire jók az egyes akciók?

  • Mozgás: a játékos minden táblán levő egységét mozgathatja maximum 3 távolságra.
  • Idézés: a játékos megidézhet a 6 harcosa vagy az időközben esetlegesen megszerzett őrzői közül egyet valamelyik saját vagy semleges emlékmű mellé.
  • Követők gyűjtése: a játékos követőket kap azon emlékművek után, amik a sajátjai vagy semlegesek, és van mellette egysége.
  • Ankh-képességek aktiválása: a játékos aktiválhatja az istenlapján található valamely állandó Ankh-képességet, követőkkel fizetve érte.

Csak ennyi? Bizony, csak ennyi! Habár ez nem tűnik túl soknak, ne aggódj, van még pár olyan csavar a játékban, ami miatt érdemes tovább olvasni ezt a bejegyzést.

Ezek közül a legérdekesebb talán az akciósáv és az ahhoz kapcsolódó események. Még nem említettem, de a játékosok a körükben minimum 1, maximum 2 akciót hajthatnak végre. Amint kiválasztanak egyet, az adott akcióhoz kapcsolódó jelölőt a közös táblán levő akciósávon eggyel előre kell mozgatniuk. Ha a jelölő eléri a sáv végét, valamilyen eseményt váltanak ki, amik vagy csak az adott játékosra, vagy mindenkire hatással vannak (ilyenkor a jelölő visszakerül a sáv elejére) Mik ezek az események?

  • Emlékmű uralása: a játékos átveheti maximum 1 emlékmű felett az uralmat, ha áll mellette egysége. Amíg van semleges emlékmű a térképen, addig más játékos emlékművét nem lehet elbitorolni.
  • Tevekaraván indítása: a játékos maximum 6 teve lepakolásával 2 részre oszthatja a játékban szereplő 3 régió (Nílus-delta, Kelet-Egyiptom, Nyugat-Egyiptom) valamelyikét.
  • Konfliktus: minden régióban kitör a háború. Abban a régióban, ahol csak egy istenség egységei találhatók, ő kapja az áldozás pontokat (gyp), ahol pedig több, ott a legerősebb. 

ankh4.jpg

Hogyan derül ki, ki a legerősebb, hogyan zajlik a harc? Nagyon fontos, a játékban csak akkor lehet harcolni, ha valaki kiváltja ezt a globális eseményt, és akkor is csak azokkal, akikkel egy régióban vagyunk - ott viszont válogatás nélkül mindenkivel! Minden játékos alap ereje az adott régióban található egységeinek a száma. Ez harci kártyákkal növelhető. Minden játékosnak 6 harci kártyája van (helló, Kemet!), ezek azonban a Kemettől eltérően nemcsak harci erőben különböznek, hanem valamilyen speciális képesség is kapcsolódik hozzájuk - erősebb képességhez jellemzően gyenge harci erő párosul és fordítva. A legtöbb harci erő birtokosa veszteségek nélkül megnyeri a csatát, míg összes ellenfele hírmondó nélkül elpusztul. Ez alól az egyetlen kivételt az istenek jelentik, amik csatában nem halhatnak meg, a feledés az egyetlen fegyver ellenük, de erről majd később...

ankh2.jpg

Mielőtt azonban a vesztesek levennék egységeiket, még szerezhetnek áldozás pontokat, ha az adott régióban valamelyik típusú emlékműből nekik van a legtöbb (helló, Blood Rage!).

Mi van még?

Három érdekességről nem beszéltem még a játék kapcsán:

  • Egyrészt, 3-4-5 fős játékokban, amikor az 5-ből a 3. konfliktus lezajlik, a két leggyengébb isten összeolvad, és onnantól egyesült erővel küzdenek a győzelemért (helló, Root!). 
  • Másrészt, azok az istenek, akik a 4. konfliktus végére nem szereznek legalább 20 áldozás pontot, a feledés homályába vesznek, azaz automatikusan kiesnek a játékból. Ezután szerencsére valószínűleg nem kell órákat várniuk a játék befejeztére, mivel a játék az 5. konfliktus lezajlásával, vagy 27 áldozási pont megszerzésével azonnal véget ér.
  • Harmadrészt, a játékhoz tartozik egy szcenárió füzet, amiben játékosszám szerint csoportosítva különböző pályák találhatók. Pályánként változik az emlékművek helyzete, a játékosok kezdő pozíciói, valamint talán a tevék szerepe vagy helye is.

Milyen játék lehet az Ankh?

Először is, nagyon szép. Ugyan a mitológiák közül nem az egyiptomi, hanem a görög a kedvencem, de a CMON mindig adott arra, hogy a termékei megjelenésükben pazarok legyenek.

Másodszor, nem túl bonyolult. Mivel összesen csupán 4 akció van a játékban, és a kiegészítő szabályokkal sem lehet Dunát rekeszteni, ezért tapasztalatlanabb játékosokkal is bele mernék vágni egy meccsbe.

Harmadszor, meglepően okos. Ahhoz képest, hogy első ránézésre ez is "csak" egy "dudes on a map" típusú, agyatlan harci játéknak tűnhet, elég nagy meglepetés érheti az egyszeri embert, amikor leül elé.

Pledzseljek, vagy ne pledzseljek?

Hogy támogasd-e a játékot, vagy ne, azt neked kell eldöntened. Én viszont már tudom, hogy bármennyire is szépek a minik, bármennyire is nem agyatlan kockadobálás a játék, mivel várhatóan több fővel az igazi, ennyi pénzt nekem egyszerűen nem ér meg ez a társas.

Emellett május végén várható a Kickstarteren egy másik egyiptomi harci játék, a Kemet felújított változata, ami ugyan szintén nem a legjobb 2 fővel, de a játék közben megvásárolható teljesen egyedi képességek miatt közelebb áll a szívemhez.

Még szerencse, hogy nem az én 100 dolláromon fog múlni, hogy a CMON sikerre viszi-e a kampányt vagy sem :)

Super65 különvéleménye

Engem kiváncsivá tett a KS kampány. Azt is megértem, hogy még a Kemet KS előtt előjöttek vele. Nem bolondultak meg ők sem, hogy egy legendás játékkal egyszerre, vagy az után fussanak neki a pénzszerzésnek...
Mivel festeni is szeretek, kétségtelen, hogy a majdnem 50 000 forintos pakk sok órára lefoglalna. Az igazi kérdés számomra, hogy kell-e még egy ilyen tipusú játék a gyűjteményembe? Ha nem lenne meg a Hellas, szerintem lecsapnék rá - így azonban majd kipróbálom később, és ha nagyon megtetszik, akkor legfeljebb megbánom, hogy nem ugrottam be a kampányba.

 

A területfoglalós műfaj legjobb játékai

Mit vegyen az, aki egy jó területfoglalós játékra vágyik, de sokallja az Ankh közel félszázezres árát?

Blood Rage: Eric M. Lang eme korábbi játékának egyik nagy előnye, hogy magyarul is kapható. Alapból 2-4 fővel játszható, de sokak szerint csak 4 fővel az igazi. Kiegészítővel 5 fősre bővíthető. Viszonylag egyszerűen megérthető, mivel a területfoglalás mellett a másik fő mechanizmus a kártyadraftolás. Becsapós tud lenni, mivel sok esetben egy csatában nem a győztes kapja a legtöbb győzelmi pontot, hanem az, akinek a legtöbb harcosa költözött át a túlvilágra.

Rising Sun: Eric M. Lang előző játéka, szintén megjelent magyarul a Delta Vision gondozásában. 3-6 fővel játszható, de az egyedi szövetséges mechanika miatt 4-5-6 fővel az igazi.

Kemet: A kedvenc területfoglalós játékom, lásd egy bekezdéssel feljebb.

Cry Havoc: A lengyel Portal Games játéka szerintem méltatlanul alulértékelt, szebb, jobb minőségű minikkel a műfaj legjobbjai között lehetne, így azonban hiába a zseniális harcrendszer, a toplisták helyett a cserebere-adásvétel csoportokban találkozni vele a leggyakrabban.

El Grande: Az okos területfoglalós játékok doyenje, ami matuzsálemi, 24 éves kora ellenére még mindig a BGG 61. helyén tanyázik. Biztos vagyok benne, hogyha kiadnák Deluxe formában, minikkel telepakolva, újra bekerülne a Top10-be. A műfaj szerelmesei számára kötelező darab, különösen, hogy használtan olcsóbban beszerezhető, mint amennyi az Ankh szállítási költsége.

Lords of Hellas: Awaken Realms minőség, ami jelen esetben hatalmas játéktáblát, rengeteg kártyát, jó minőségű miniket és a játék folyamán több darabból felépülő, nem is annyira mini istenségeket takar. Egyedi képességekkel rendelkező hősök, nem körökre osztott játékmenet, 4X győzelmi kondíciók, nagy újrajátszhatóság és vérbeli "dudes on the map" életérzés, címszavakban ez a Lords of Hellas.

Root: A leginkább asszimmetrikus területfoglalós játék. Grafikája végtelenül megosztó, a feleségem például imádja, a TableTalk podcastot jegyző Gál Józsi pedig rosszul van tőle. Egy biztos, ha nem sajnálod a többszörös szabálytanulásba fektetett időt - hiszen minden frakcióra más szabályok vonatkoznak -, és vagytok legalább 4-en, akkor olyan játékélményt nyújthat, ami után még másnap is azon fogsz gondolkodni, hogy mit kellett volna máshogy csinálnod.

ankh5.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://fakockakesminik.blog.hu/api/trackback/id/tr1215615668

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása