Társasjáték-élményekről hosszan és röviden.

Fakockák és minik

Fakockák és minik

Őrült feltalálók versenye

Elindult Kickstarteren a Steampunk Rally önállóan is játszható kiegészítője, a Fusion

2020. április 30. - sarruken

2015-ben debütált a Kickstarteren az azóta számos játékkal nagy sikert arató Roxley gondozásában a Steampunk Rally. A társas mind témája - vidám feltalálók Flúgos Futamba illő járgányokkal versenyeznek egymással -, mind különleges alkatrészei miatt (fém fogaskerekek, illetve a legdrágább kiadásban karton helyett fa térképlapok) nagy hírnévre tett szert a játékosok világában. Mivel a napokban megérkezett a Kickstarterre az utódként is funkcionáló kiegészítő - hisz önállóan, az alapjáték nélkül is játszható -, itt az ideje, hogy alaposabban megnézzük, mennyire állta ki az idő próbáját a Steampunk Rally. Pár nap múlva pedig, amint felkerül a Steampunk Rally Fusion KS-oldalára a szabálykönyv, megnézzük azt is, pontosan miben ígér többet az utód elődjénél.

 

A történet

A 2-8 fővel kb. 60 perc alatt lejátszható társasban a játékosok 1-1 feltalálót alakítanak, akiknek célja az, hogy megnyerjenek egy rendhagyó autóversenyt. A játékot mindenki egy alap járgánnyal kezdi, ami két alkatrészből, azaz két kártyából áll. A későbbi körök során ezt a járművet kell a cél mihamarabbi elérése érdekében továbbfejleszteni. Ehhez számos út vezet: sikeres lehet az a taktika is, amiben minél több alkatrész beépítésével egy gépszörnyet hozunk létre, illetve az is, ahol egy végletekig leegyszerűsített, szó szerint áramvonalasított "autóval" próbáljuk megszerezni a győzelmet.

pic2277500.jpg

Azért tettem az autó szót idézőjelbe, mert a játékban szereplő járgányok sokkal inkább hasonlítanak őrült tudósok elmebeteg agyszüleményeire, mint épkézláb közlekedési eszközre. Ez persze egy cseppet sem baj, a vicces grafikák sokat adnak hozzá a hangulathoz.

A játékmenet

A játékban alkatrészekből építjük járgányunkat. Az alkatrészek kisebbik részén olyan képességek találhatók, amik körönként egyszer, ingyen aktiválhatók, nagyobbik részén pedig ezek piros, sárga vagy kék kockák ráhelyezésével hozhatók működésbe. Az alkatrészek egy részén számít, hogy mekkora kockát teszünk rá (pl. 2 értékenként ad valamit, így a 6-os kocka háromszor annyit ér, mint egy 2-es), míg másik részén fix jutalmat kapunk a kocka értékétől függetlenül. 

Fontos tudni, hogy az alkatrészekre helyezett, képességeket aktiváló kockák a helyükön maradnak, amíg más képességgel, vagy fogaskerekek elköltésével le nem szedtük őket - azaz egy olyan alkatrész, aminek minden kockahelyén már van kocka, nem használható, nem aktiválható. Fogaskerekeket és kockákat - nem túl meglepő módon - egyrészt szintén képességekből kaphatunk, másrészt pedig kártyák eldobásával szerezhetünk.

pic2317012.jpg

Minden forduló első fázisa ugyanis a kártyák kiválasztása. Ilyenkor mindig 4 kártyát kapunk, 1-et kiválasztunk, a maradékot továbbadjuk, a kiválasztottat pedig:

  1. vagy eltesszük későbbre (ha egyszer használatos akciókártyát választottunk, nem pedig alkatrészt),
  2. vagy beépítjük a járgányba,
  3. vagy pedig eldobjuk fogaskerékért vagy meghatározott színű kockákért cserébe.

Az akciófázisban az ilyen-olyan módon megszerzett kockáinkkal dobunk, és ezeket használhatjuk fel alkatrészeink aktiválására, amikkel újabb kockákat és fogaskerekeket szerezhetünk, leszedhetünk korábban felrakott kockákat az alkatrészeinkről, egyet vagy többet léphetünk, illetve megjavíthatjuk a járgányunkat. A javítás azért különösen fontos, mert nemcsak egyes alkatrészek, hanem maga a pálya is rongálja a járgányokat, a kör végén pedig minden egyes kijavítatlan sérülés után egy beépített alkatrészt el kell távolítania a játékosnak - azt pedig senki sem szereti, ha szétesik alatta a kocsi.

pic3794854.jpg

Érdemes még megjegyezni, hogy az alkatrészek szelepekkel kapcsolódnak egymáshoz: az erősebbeknek jellemzően csak egy szelepkapcsolatuk van, így megnehezítik a járgány további építését, a négyszelepes alkatrészek képességei pedig jellemzően gyengébbek. 

 A járgányok építése, alkatrészek aktiválása, sérült alkatrészek eltávolítása egészen addig zajlik, amíg valaki el nem ér a célba, ezzel kiváltva a játék végét.

Hogyan nyerhetünk? 

A versenyt, kissé szokatlan módon, nem az nyeri, aki elsőként szakítja át a célvonalat, hanem az, aki a célvonal elérését követő körben a legmesszebbre távolodik attól. - azaz semmilyen szerepet nem kapnak a játékban a győzelmi pontok, euró típusú játéktól némileg meglepően. 

pic3134095.jpg

Értékelés

A pontozás szigorúan szubjektív, a saját véleményemet tükrözi. Azoknál a skáláknál, amelyeknek egyik vége jó, míg a másik vége rossz (pl. játékélmény, külcsín, újrajátszhatóság), a magasabb szám jobb értékelést jelent, míg ott, ahol ez nem egyértelmű (pl. játékosok közti interakció, bonyolultság), a magasabb szám azt jelenti, hogy az adott tényező nagyobb mértékben van jelen.

 Játékélmény

Akik nem bánják a kártyahúzás jelentette véletlenszerűséget, és szeretik azokat a szituációkat, amikor nem lehet - vagy legalábbis nem érdemes - hosszútávú stratégiát építeni, hanem arra kell koncentrálni, hogyan lehet minél többet kihozni az adott helyzetből, biztosan élvezni fogják a Steampunk Rallyt. 

9/10

 

Tematika

A játék minden alkotóeleme nagyon szép és hangulatos, átadja a steampunk életérzést, a játékban szereplő mechanizmusokon viszont kevésbé érezni, hogy ehhez a társashoz születtek meg.

8/10

 

Külcsín

Minden elemében gyönyörű, a Tesla kiadás a fa térképlapkákkal bármely társasgyűjtemény díszévé válhat.

9/10

 

Újrajátszhatóság

Meglehetősen magas, mivel a számtalan - pontosabban 160 db - kártya mindig más kombinációban kerül elő, térképlapkából sem kerül az összes elő mindegyik játékban, ráadásul ezek kétoldalúak, a másik oldalon pedig nehezebb, több kihívást.rejtő pályaelemek találhatók.

8/10

 

Játékosok közti interakció

Ez a legnagyobb szívfájdalmam a játékkal kapcsolatban. Általában nem igénylem a magas játékosok közti interakciót, ettől a társastól azonban valahogy azt vártam, hogy olyasmi élményt adjon, mint számítógépen a Death Rally - azaz a játékosok képesek legyenek jelentős hatást gyakorolni egymásra. Ez sajnos - 1-2 kártyát leszámítva - egyáltalán nincs így, az interakció kimerül a draftolásban.

5/10

 

Stratégiai/taktikai mélység

Ahogy fentebb is írtam, stratégia csak igen kevéssé van a játékban, a taktika, az adott helyzethez való alkalmazkodás azonban jelentős szerepet kap.

8/10

 

Bonyolultság 

A játék alapszabályai egyáltalán nem bonyolultak, az összetettség az alkatrészek különböző kombinációjából eredhet.

6/10

 

Skálázódás

A Steampunk Rally azon kevés nem partijáték közé tartozik, amit egyszerre akár 7-8 ember is játszhat - és mondjuk a Cavernával ellentétben egy parti nem telik évekbe. Ennek oka az, hogy az egyik fő mechanizmus a kártyaválasztás, ami egyszerre történik minden játékos esetében. Persze, ami az egyik oldalról előny, az a másikról hátrány: amiatt is tud ilyen gyorsan pörögni a játék, hogy a játékosok közötti interakció minimális, az akciófázisban nem kell arra várni, hogy ha valaki megelőz egy másik feltalálót, akkor az reakcióként milyen akciólappal próbálja hátráltatni mozgását - merthogy ilyen nincs a játékban 

10/10 

 

Szubjektív vélemény

A Steampunk Rallyt csodálatos grafikájának, témájának, és a gondolkodást igénylő, de nem túl bonyolult játékmenetének köszönhetően nagyon szeretem. Jó látni, ahogy folyamatosan épül-szépül a járgányom, ahogy egyre újabb és újabb alkatrészek nőnek ki az amorf járműtestből, és ugyan kevésbé jó érzés, amikor néhány alkatrész tönkremegy és leesik róla, de 1-2 körrel később máris neki lehet fogni a pótlásuknak. 

Fentiek miatt nagyon "kielégítő" élményt tud nyújtani a Steampunk Rally, különosen azoknak, akiket nem zavar, hogy gyakorlatilag egymagukban játszanak, a versenytársak csak minimális szerepet kapnak. Korábban mindig abban bíztam, hogy ha érkezik kiegészítő a játékhoz, az ezt a hiányosságot pótolni fogja. A tegnap indult Kickstarter kampányban kiderült, hogy ez nem lesz így, de ettől függetlenül a Steampunk Rallyt egy nagyon jó és nagyon erős játéknak tartom, ami sok társaskollekciónak válhat méltán a részévé.

Végső értékelés: 8,5/10

Kinek ajánlom

  • Akit megragadott a grafika és a hangulat.
  • Aki szereti a kockalehelyezős játékokat, és elfogadja az ezzel járó korlátozott szerencsefaktort
  • A többjátékos szoliter típusú játékok kedvelőinek
  • Akik egyszerre 6-7-8-an szeretnének, nem partijátékkal játszani 

Kinek nem ajánlom

  • Akik igénylik a magas játékosok közti interakciót
  • Akik a taktikai játékok helyett jobban kedvelik a stratégiaiakat

A képek forrása a BGG.

A bejegyzés trackback címe:

https://fakockakesminik.blog.hu/api/trackback/id/tr4815646836

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása