Hogyan lehet néhány tucat kártyalapból és pár szabályból összetett játékmenetet és szinte végtelen újrajátszhatóságot kihozni? Erre a kérdésre egyszer már kiváló választ adott Tom Lehmann, a Race for the Galaxy, a Roll for the Galaxy és több Pandemic kiegészítő tervezője, aki a Res Arcanában tovább emeli a tétet: ezúttal mindössze kb. félszáz kártyából próbált összerakni valami igazán nagyszerűt. Vajon sikerült neki?
A játékmenet
A játékosok 1-1 varázslót alakítanak, akiknek célja a minél nagyobb hatalom megszerzése. Euró játéktól megszokott módon ehhez természetesen minél több győzelmi pont megszerzésén keresztül vezet az út... Ehhez kezdetben az ötféle nyersanyagból (tűz, víz, élet, halál, arany) 1-1 darab, valamint 8-8 úgynevezett ereklye kártya áll a rendelkezésükre. A nyersanyagokból építhetik meg a különböző árú ereklye kártyákat, amikkel különböző képességekhez jutnak hozzá.
A játék folyamán további ereklye kártyák nem szerezhetők, a nyersanyagokból azonban világcsodák és hatalommal bíró helyek (én csak hatalomhelyeknek fogom hívni ezeket) vásárolhatók. Ezek egyrészt jellemzően jóval drágábbak, mint az ereklyék, cserébe viszont azok többségével szemben győzelmi pontot is adnak, illetve jóval erősebb képességek kapcsolódhatnak hozzájuk.
Fontos szerepet játszanak még a varázstárgy lapkák is, amik közül minden játékos minden fordulóban egyet használhat - de két egymást követő fordulóban ugyanazt a varázstárgyat soha. Ezek mindenféle egyedi, jellemzően egyszer használatos képességet adnak tulajdonosuknak. Ha már a tulajdonos szóba került, itt az idő megemlíteni, hogy minden játékos a parti elején két-két, egyedi képességgel bíró mágus közül választhat.
Minden forduló 3 részből áll: az első fázisban a nyersanyag-termelő képességgel rendelkező kártyák tulajdonosai begyűjthetik a termést, a másodikban a játékosok felváltva hajtanak végre akciókat, egészen addig, amíg nem passzol mindenki, a harmadikban pedig ellenőrzik, hogy összegyűjtötte-e valaki a szükséges 10 győzelmi pontot, és ha nem, újra aktiválhatják elhasznált képességeiket.
Hogyan nyerhetünk?
A Res Arcanában győzelmi pontokhoz négyféleképpen lehet jutni:
- egyrészt néhány ereklyekártya 1 pontot ér
- másrészt az, aki az adott fordulóban először passzolt, ideiglenesen megkapja az 1 pontot érő passzjelzőt
- harmadrészt a világcsodák 1, 2 vagy 3 pontot adnak
- negyedrészt a hatalomhelyek is valamennyi, helyzettől függő pontot érnek
Értékelés
A pontozás szigorúan szubjektív, a saját véleményemet tükrözi. Azoknál a skáláknál, amelyeknek egyik vége jó, míg a másik vége rossz (pl. játékélmény, külcsín, újrajátszhatóság), a magasabb szám jobb értékelést jelent, míg ott, ahol ez nem egyértelmű (pl. játékosok közti interakció, bonyolultság), a magasabb szám azt jelenti, hogy az adott tényező nagyobb mértékben van jelen.
Játékélmény
Mit tudsz kihozni a rendelkezésedre álló 8 lapból? Melyik mágus egyedi képessége passzol jobban ezekhez? Hogyan érdemes elindulni abból a 3 lapból, amivel kezdesz? Milyen taktikát érdemes folytatnod, világcsodákra vagy hatalomhelyekre hajts inkább? Milyen varázstárgyakat válassz majd? Ez az öt kérdés bőven elég arra, hogy a teljes játékidő alatt lefoglalja a játékosok minden gondolatát. Az arra hajlamosak - amilyen én is vagyok - nagyon gyorsan flow állapotba kerülhetnek, amiből aztán a viszonylag alacsony holtidő miatt jó eséllyel ki sem esnek a játék végéig.
10/10
Tematika
A Res Arcana fő tematikus eleme a középkori alkimisták világa, de sokat merít ókorból is. A játék alapvetően nem egy harci párbajt modellez, a fő hangsúly a nyersanyagok menedzsmentjén van, így tulajdonképpen ugyanerre a mechanikára simán rá lehetne húzni egy városépítős vagy másféle tematikát is. Még szerencse, hogy a grafika annyira jól sikerült, hogy így sem hiányzik a jobban integrált tematika.
6/10
Külcsín
A fantasy látványvilág tetszetős illusztrációi, a fából készült, egyedi alakú nyersanyagok és a praktikus inzert is mind-mind nagy erénye a Res Arcanának. Ugyanakkor a hatalomhelyek egyike az én példányomban gyárilag kicsit meg van hajolva, eláll az asztaltól, ha leteszem.
8/10
Újrajátszhatóság:
Néhány parti után nagyon magasnak tűnik, nem tudom elképzelni, hogy a közeljövőben megunnám. Ez persze nem jelenti azt, hogy 1-2 jó kiegészítőnek ne lenne helye a dobozban...
8/10
Játékosok közti interakció
Közepes, elsősorban a hatalomhelyekért és világcsodákért folytatott versenyben csúcsosodik ki. Emellett van néhány lap, ami más játékosoknak is ad valamilyen nyersanyagot, illetve például a sárkány kártyák képesek megsebezni más játékosokat - ilyenkor azok életerőt, azaz zöld nyersanyagot vesztenek.
6/10
Stratégiai/taktikai mélység
Ahhoz képest, hogy egy kétfős parti 20-30 perc alatt lezavarható, hihetetlenül mély a játék. A játékosok rendelkezésére álló 8-8 lapból rengeteg hasznos kombó építhető ki, ami az aktuálisan elérhető hatalomhelyekkel és világcsodákkal párosulva számtalan lehetséges taktikát jelent.
10/10
Bonyolultság
Alapvetően nem bonyolult a Res Arcana, de azért kell egy kis idő, amíg egy új játékos hozzászokik az ikonográfiához. Hiába, ez már a Race for the Galaxyban sem ment könnyen...
7/10
Skálázódás
A rövidebb holtidő miatt szerintem két fővel a legjobb a Res Arcana, de hárman és négyen is ajánlom játszását.
8/10
Szubjektív vélemény
Mivel a Race for the Galaxy a kedvenc játékaim közé tartozik, ezért előzetesen sokat vártam a Res Arcanától - és nem hiába. Soha nem gondoltam volna, hogy ilyen kevés lapból ilyen mély játékmenet, a kombinációk ilyen végtelen sokasága hozható ki. Mivel minden partiban 1-1 játékos csak 8 ereklye kártyával gazdálkodik - plusz az esetlegesen megvásárolt világcsodákkal és hatalomhelyekkel - ezért a 40 lap számtalan variációra ad lehetőséget.
A Res Arcanában ugyanis a 40 lap valóban 40 különböző képességgel bír - ellentétben például a Fesztávval, ahol sokkal több kártyából gazdálkodhatunk, az egyes madarak képességei között azonban sokkal kisebb a különbség.
Viszonylag rövid játékideje miatt a Res Arcana nem lesz a bonyolult stratégiákat kiépíteni szerető játékosok kedvence. Azonban azok, akiknek nincs egy játékfilmnyi idejük társasozásra, de mégis valami mélyebbre vágynak a Kingdominónál, jó eséllyel megtalálják számításukat a Res Arcanában. Ezek után talán már senkinek sem kérdés, hogy a bevezetőben feltett kérdésre a válasz: igen, Tom Lehmann a Race for the Galaxy után megint egy nagyszerű kártyajátékot alkotott.
Végső értékelés: 9/10
Kinek ajánlom:
- Mindenkinek, aki szereti a Race for the Galaxyt.
- Általánosabban: mindenkinek, aki szereti a tablóépítős játékokat.
- Még általánosabban: mindenkinek, akinek 30-40 percnél nincs több ideje játszani, de nem szeretne túlzott kompromisszumot vállalni a játék összetettsége tekintetében.
Kinek nem ajánlom:
- Azoknak, akik idegenkednek a fantasy témától.
- Azoknak, akik nem bírják, ha a szerencse akár csak közepes szerepet is játszik egy társasban.
- Azoknak, akik a taktikai játékok helyett jobban kedvelik a stratégiaiakat.
A cikk eredetileg a JEM 84. számában jelent meg.
A képek forrása a BGG.