Komplett civilizációépítős játék fél órában? Ez volt az első gondolatom, miután meghallottam, hogy a Gémklub magyarul kiad egy új játékot, a CIV-et. A hír rögtön megdobbantotta a szívem, hiszen PC-n mindig is nagy rajongója voltam a műfajnak, a társasjátékos implementációk közül azonban egy olyat sem találtam, ami minden szempontból kielégítette volna az igényeimet: a Civilization viszonylag jól modellezi az eredetit, de a gyakorlatban kicsit nehézkesnek bizonyult; a Korokon át szuper játék, de 4 fővel 6 óránál rövidebb idő alatt esélytelen lejátszani; az újabb, 2017-es Civilization pedig túlontúl egy “sima” területfoglalós játékká egyszerűsödött a szememben. Vajon a CIV: Carta Impera Victoria megállja a helyét ebben a mezőnyben?
Nomen est omen?
Nem. A CIV egyértelműen nem állja meg a helyét ebben a műfajban, mégpedig elsősorban azért nem, mert a nevén kívül semmi köze sincs a civilizációépítéshez. A Carta Imperia Victoria valójában egy egyszerű, családi, szettgyűjtögetős kártyajáték, amely 2-4 fővel játszható, de csak 3-4 fővel izgalmas.
A játékban egy 104 lapos pakliból húzunk fel lapokat, amelyek a 6 kategória - azaz 6 szín - valamelyikébe tartoznak. A játékot az nyeri meg, akinek először összegyűlik egy színből 7 kijátszott lapja, vagy ha ez senkinek nem jön össze a pakli elfogyásáig, akkor az, akinek ekkor a 6 színből a legtöbben van többsége.
A játék kezdetén mindenkinek 3 lap van a kezében, 1 pedig előtte az asztalon, kijátszva. A körében a játékos először “leépít” maga elé egyetlen lapot, utána végrehajtja a lapjaihoz kapcsolódó esetleges különleges képességeket, végül pedig addig húz, amíg újra 3 lapja nem lesz. Ez így elég egyszerűen hangzik, de azért mind a 6 színnek van különleges képessége:
- Piros (katonaság): ha van már 2 kijátszott piros lapod, eldobhatsz egy lapot a kezedből. Ha 4 van, kettőt is dobhatsz. Ezzel a képességgel gyorsan lecserélheted a lapjaidat, ha hiányzik az a szín, amire vágysz.
- Fehér (vallás): ha van már 2 kijátszott fehér lapod, 3 helyett 5 lap lehet a kezedben, így a köröd végén is eddig húzhatsz. Ha 4 van, 7 lapod is lehet. Ezzel a képességgel több lapból gazdálkodhatsz.
- Sárga (gazdaság): ha van már 2 kijátszott sárga lapod, eldobhatod egy tetszőleges színű kijátszott lapodat, és helyette azonnal megépíthetsz egy tetszőleges másikat. Ha 4 van, ezt kétszer is megteheted. Ezzel gyorsan átalakíthatod a kijátszott lapjaidat a megváltozott lehetőségek függvényében.
- Zöld (tudomány): ha van már 2 kijátszott zöld lapod, visszavehetsz a kezedbe egy korábban kijátszott tetszőleges színű lapot, és helyette letehetsz egy szintén tetszőleges másikat. Ha 4 van, ezt kétszer is megteheted.
- Lila (utópia): ha van már 2 kijátszott lila lapod, felvehetsz a kezedbe egy tetszőleges lapot a dobópakliból.
Ha 4 van, kettőt is felvehetsz. - Kék (kultúra): ha legalább eggyel több kék lapod van, mint bárki másnak, lemásolhatod egy tetszőleges játékos bármelyik fenti képességét.
Ezek az ún. állandó képességek. Emellett elérhető még mindegyik színhez - kivéve a kékhez (kultúra) - egy-egy kártyaeldobás képesség, ami akkor aktiválódik, ha a játékos eldob egy megfelelő színű kijátszott lapot maga elől. Mivel a játék célja minél több kártya összegyűjtése, egy kártya feláldozását mindig jól meg kell fontolni. Persze az így nyerhető képességek elég erősek, hogy megfelelően ellensúlyozzák a veszteséget:
- Piros (katonaság): ha eldobod egy már kijátszott piros lapodat, akkor kiválaszthatsz egy tetszőleges színű lapot, amelyet ha szintén eldobsz, minden másik játékost is egy-egy ilyen színű lap eldobására kényszerítesz. Ezzel a képességgel megakadályozhatod valamelyik vetélytársad győzelmét, ha már túl közel kerül a 7 laphoz.
- Fehér (vallás): ha eldobod egy már kijátszott fehér lapodat, akkor elveheted egy másik játékos összes kézben tartott lapját, majd összekeverheted azokat a saját lapjaiddal. Ezután ugyanannyi lapot kell visszaadnod neki, ahánnyal eredetileg rendelkezett, de a konkrét lapokat már te válogathatod ki a kezedből. Ezzel a képességgel egyrészt megszerezheted a számodra szükséges színű lapokat, illetve akár meg is akadályozhatod a másikat, hogy kijátszhassa a számára fontos színű lapokat.
- Sárga (gazdaság): ha eldobod egy már kijátszott sárga lapodat, akkor azt ráteheted egy másik játékos egy általad meghatározott színű lapcsoportjára. A következő körben ez a játékos ebben a színben nem játszhat ki lapot. Köre végeztével az ezt akadályozó sárga lap a dobópaklira kerül. Ezzel a képességgel megakadályozhatod valamelyik vetélytársad győzelmét, ha már túl közel került a 7 laphoz.
- Zöld (tudomány): ha eldobod egy már kijátszott zöld lapodat, akkor felhúzhatsz 5 lapot, azt összekeverheted a kezedben levőkkel, majd el kell dobnod 5 általad választott lapot. Ezzel a képességgel megszerezheted a
számodra szükséges színű lapokat. - Lila (utópia): ha eldobod egy már kijátszott lila lapodat, akkor azt egy másik játékos egy általad meghatározott
színű lapcsoportjára rakhatod. Ebből a lapcsoportból ennek a játékosnak innentől kezdve eggyel több lap
szükséges a győzelemhez - azaz pl. 7 helyett 8.
Nolite iudicare, ut non iudicemini
Kiknek szól a CIV: Carta Impera Victoria? Semmiképpen sem az összetett, stratégiai mélységre vágyó gamereknek, sokkal inkább a családoknak vagy a kezdő játékosoknak, akik a Bang! vagy az Aranyásók után szeretnének kipróbálni egy azoknál komolyabb játékot. Számukra nem hátrány, hanem erény a játékmenet egyszerűsége és a kártyahúzás jelentette szerencsefaktor is. Őket valószínűleg az sem fogja zavarni, ami engem igen: a kártyáknak tulajdonképpen csak a színe fontos, hiába vannak három korra osztva, az első, második és harmadik korba tartozó kártyák képessége között nincs semmilyen különbség. A viszonylag nagyméretű kártyákon található képek egyedi stílusúak, szépek, ráadásul mivel az egyes színek képességei sem szövegesen, sem
ikonok formájában nem szerepelnek rajtuk, ezért az egész rendelkezésre álló felületet elfoglalhatják.
Értékelés
A pontozás szigorúan szubjektív, a saját véleményemet tükrözi. Azoknál a skáláknál, amelyeknek egyik vége jó, míg a másik vége rossz (pl. játékélmény, külcsín, újrajátszhatóság), a magasabb szám jobb értékelést jelent, míg ott, ahol ez nem egyértelmű (pl. játékosok közti interakció, bonyolultság), a magasabb szám azt jelenti, hogy az adott tényező nagyobb mértékben van jelen.
Semmi fakszni, csak 6-féle lap, 2-2 képességgel - ez igazán nem bonyolult.
4/10
JátékidőKb. 30-40 perc alatt lepörgethető egy játék, nem vesz túl sok időt igénybe (szerencsére).
5/10
TematikaHuh, hát ez fájdalmasan hiányzik. Az még rendben van, hogy egy egyszerű kártyajátékra húzták rá a civilizációs témát, de az végképp kiakasztott, hogy a három korszakra osztott kártyák csak dizájnban különböznek egymástól, képességben és erősségben egyáltalán nem. Ez olyan, mintha a Civilizationben a játék elején épített három evezősoros hajó ugyanolyan erős lenne, mint a végén megépített csatahajó...
2/10
KülcsínA játék minőségével nincs gond, a doboz kifejezetten ötletes, a kártyákon a rajzok aranyosak.
8/10
Játékosok közti interakcióEgyes lapokhoz kapcsolódó képességek kifejezetten interaktívak, ám ha barátságosan, "családi módban" akarjuk játszani a játékot, akkor az villámgyorsan átalakulhat többjátékosos pasziánsszá.
7/10
Stratégiai/taktikai mélységKözepes. Sokszor nehéz döntés 1-1, lapeldobást igénylő képesség aktiválása, hiszen hiába erősek ezek, ha távolabb visznek a játék megnyerésétől azáltal, hogy csökkentik az azonos színű lapjaid számát. Persze, ha nem arra a színre koncentrálsz, akkor máris könnyebb a döntés.
6/10
ÚjrajátszhatóságNincs sok változó elem a játékban a pakli megkeverésén kívül, ezért az újrajátszhatóságot korlátozottnak tartom.
5/10
Szubjektív véleményA CIV - Carta Impera Victoria hatalmas csalódás volt számomra. Már a dobozon látható időtartamból sejtettem, hogy nem egy különösebben mély játék, de azt nem gondoltam volna, hogy ennyire unalmas. Ha kb 30-40 percem van játékra, tuti, hogy szászszor inkább egy Ticket to Ride-ot, Res Arcanát vagy Azult tolok, mint ezt.
4/10
Kinek ajánlom- Olyan családoknak, akiket nem zavar a negatív interakció, és elvarázsolják őket a kártyákon látható grafikák vagy a doboz praktikuma.
- Az összetett, stratégiai mélységre vágyó gamereknek
- Olyanoknak, akik rosszul viselik a negatív interakciót
Az írás egy korábbi verziója a JEM 63. számában jelent meg.