Társasjáték-élményekről hosszan és röviden.

Fakockák és minik

Fakockák és minik

Tiszta CIVás

CIV: Carta Impera Victoria

2020. február 09. - sarruken

Komplett civilizációépítős játék fél órában? Ez volt az első gondolatom, miután meghallottam, hogy a Gémklub magyarul kiad egy új játékot, a CIV-et. A hír rögtön megdobbantotta a szívem, hiszen PC-n mindig is nagy rajongója voltam a műfajnak, a társasjátékos implementációk közül azonban egy olyat sem találtam, ami minden szempontból kielégítette volna az igényeimet: a Civilization viszonylag jól modellezi az eredetit, de a gyakorlatban kicsit nehézkesnek bizonyult; a Korokon át szuper játék, de 4 fővel 6 óránál rövidebb idő alatt esélytelen lejátszani; az újabb, 2017-es Civilization pedig túlontúl egy “sima” területfoglalós játékká egyszerűsödött a szememben. Vajon a CIV: Carta Impera Victoria megállja a helyét ebben a mezőnyben?

Nomen est omen?

Nem. A CIV egyértelműen nem állja meg a helyét ebben a műfajban, mégpedig elsősorban azért nem, mert a nevén kívül semmi köze sincs a civilizációépítéshez. A Carta Imperia Victoria valójában egy egyszerű, családi, szettgyűjtögetős kártyajáték, amely 2-4 fővel játszható, de csak 3-4 fővel izgalmas.

pic4765336.jpg

A játékban egy 104 lapos pakliból húzunk fel lapokat, amelyek a 6 kategória - azaz 6 szín - valamelyikébe tartoznak. A játékot az nyeri meg, akinek először összegyűlik egy színből 7 kijátszott lapja, vagy ha ez senkinek nem jön össze a pakli elfogyásáig, akkor az, akinek ekkor a 6 színből a legtöbben van többsége. 

A játék kezdetén mindenkinek 3 lap van a kezében, 1 pedig előtte az asztalon, kijátszva. A körében a játékos először “leépít” maga elé egyetlen lapot, utána végrehajtja a lapjaihoz kapcsolódó esetleges különleges képességeket, végül pedig addig húz, amíg újra 3 lapja nem lesz. Ez így elég egyszerűen hangzik, de azért mind a 6 színnek van különleges képessége:

  • Piros (katonaság): ha van már 2 kijátszott piros lapod, eldobhatsz egy lapot a kezedből. Ha 4 van, kettőt is dobhatsz. Ezzel a képességgel gyorsan lecserélheted a lapjaidat, ha hiányzik az a szín, amire vágysz.
  • Fehér (vallás): ha van már 2 kijátszott fehér lapod, 3 helyett 5 lap lehet a kezedben, így a köröd végén is eddig húzhatsz. Ha 4 van, 7 lapod is lehet. Ezzel a képességgel több lapból gazdálkodhatsz.
  • Sárga (gazdaság): ha van már 2 kijátszott sárga lapod, eldobhatod egy tetszőleges színű kijátszott lapodat, és helyette azonnal megépíthetsz egy tetszőleges másikat. Ha 4 van, ezt kétszer is megteheted. Ezzel gyorsan átalakíthatod a kijátszott lapjaidat a megváltozott lehetőségek függvényében.
  • Zöld (tudomány): ha van már 2 kijátszott zöld lapod, visszavehetsz a kezedbe egy korábban kijátszott tetszőleges színű lapot, és helyette letehetsz egy szintén tetszőleges másikat. Ha 4 van, ezt kétszer is megteheted.
  • Lila (utópia): ha van már 2 kijátszott lila lapod, felvehetsz a kezedbe egy tetszőleges lapot a dobópakliból.
    Ha 4 van, kettőt is felvehetsz.
  • Kék (kultúra): ha legalább eggyel több kék lapod van, mint bárki másnak, lemásolhatod egy tetszőleges játékos bármelyik fenti képességét.

pic4765337.jpg

Ezek az ún. állandó képességek. Emellett elérhető még mindegyik színhez - kivéve a kékhez (kultúra) - egy-egy kártyaeldobás képesség, ami akkor aktiválódik, ha a játékos eldob egy megfelelő színű kijátszott lapot maga elől. Mivel a játék célja minél több kártya összegyűjtése, egy kártya feláldozását mindig jól meg kell fontolni. Persze az így nyerhető képességek elég erősek, hogy megfelelően ellensúlyozzák a veszteséget:

  • Piros (katonaság): ha eldobod egy már kijátszott piros lapodat, akkor kiválaszthatsz egy tetszőleges színű lapot, amelyet ha szintén eldobsz, minden másik játékost is egy-egy ilyen színű lap eldobására kényszerítesz. Ezzel a képességgel megakadályozhatod valamelyik vetélytársad győzelmét, ha már túl közel kerül a 7 laphoz.
  • Fehér (vallás): ha eldobod egy már kijátszott fehér lapodat, akkor elveheted egy másik játékos összes kézben tartott lapját, majd összekeverheted azokat a saját lapjaiddal. Ezután ugyanannyi lapot kell visszaadnod neki, ahánnyal eredetileg rendelkezett, de a konkrét lapokat már te válogathatod ki a kezedből. Ezzel a képességgel egyrészt megszerezheted a számodra szükséges színű lapokat, illetve akár meg is akadályozhatod a másikat, hogy kijátszhassa a számára fontos színű lapokat.
  • Sárga (gazdaság): ha eldobod egy már kijátszott sárga lapodat, akkor azt ráteheted egy másik játékos egy általad meghatározott színű lapcsoportjára. A következő körben ez a játékos ebben a színben nem játszhat ki lapot. Köre végeztével az ezt akadályozó sárga lap a dobópaklira kerül. Ezzel a képességgel megakadályozhatod valamelyik vetélytársad győzelmét, ha már túl közel került a 7 laphoz.
  • Zöld (tudomány): ha eldobod egy már kijátszott zöld lapodat, akkor felhúzhatsz 5 lapot, azt összekeverheted a kezedben levőkkel, majd el kell dobnod 5 általad választott lapot. Ezzel a képességgel megszerezheted a
    számodra szükséges színű lapokat.
  • Lila (utópia): ha eldobod egy már kijátszott lila lapodat, akkor azt egy másik játékos egy általad meghatározott
    színű lapcsoportjára rakhatod. Ebből a lapcsoportból ennek a játékosnak innentől kezdve eggyel több lap
    szükséges a győzelemhez - azaz pl. 7 helyett 8.

Nolite iudicare, ut non iudicemini

Kiknek szól a CIV: Carta Impera Victoria? Semmiképpen sem az összetett, stratégiai mélységre vágyó gamereknek, sokkal inkább a családoknak vagy a kezdő játékosoknak, akik a Bang! vagy az Aranyásók után szeretnének kipróbálni egy azoknál komolyabb játékot. Számukra nem hátrány, hanem erény a játékmenet egyszerűsége és a kártyahúzás jelentette szerencsefaktor is. Őket valószínűleg az sem fogja zavarni, ami engem igen: a kártyáknak tulajdonképpen csak a színe fontos, hiába vannak három korra osztva, az első, második és harmadik korba tartozó kártyák képessége között nincs semmilyen különbség. A viszonylag nagyméretű kártyákon található képek egyedi stílusúak, szépek, ráadásul mivel az egyes színek képességei sem szövegesen, sem
ikonok formájában nem szerepelnek rajtuk, ezért az egész rendelkezésre álló felületet elfoglalhatják.

pic4401987.jpg

Értékelés

A pontozás szigorúan szubjektív, a saját véleményemet tükrözi. Azoknál a skáláknál, amelyeknek egyik vége jó, míg a másik vége rossz (pl. játékélmény, külcsín, újrajátszhatóság), a magasabb szám jobb értékelést jelent, míg ott, ahol ez nem egyértelmű (pl. játékosok közti interakció, bonyolultság), a magasabb szám azt jelenti, hogy az adott tényező nagyobb mértékben van jelen. 

Bonyolultság/összetettség

Semmi fakszni, csak 6-féle lap, 2-2 képességgel - ez igazán nem bonyolult.

4/10

Játékidő

Kb. 30-40 perc alatt lepörgethető egy játék, nem vesz túl sok időt igénybe (szerencsére). 

5/10

Tematika

Huh, hát ez fájdalmasan hiányzik. Az még rendben van, hogy egy egyszerű kártyajátékra húzták rá a civilizációs témát, de az végképp kiakasztott, hogy a három korszakra osztott kártyák csak dizájnban különböznek egymástól, képességben és erősségben egyáltalán nem. Ez olyan, mintha a Civilizationben a játék elején épített három evezősoros hajó ugyanolyan erős lenne, mint a végén megépített csatahajó... 

2/10

Külcsín

A játék minőségével nincs gond, a doboz kifejezetten ötletes, a kártyákon a rajzok aranyosak.

8/10

Játékosok közti interakció

Egyes lapokhoz kapcsolódó képességek kifejezetten interaktívak, ám ha barátságosan, "családi módban" akarjuk játszani a játékot, akkor az villámgyorsan átalakulhat többjátékosos pasziánsszá.

7/10

Stratégiai/taktikai mélység

Közepes. Sokszor nehéz döntés 1-1, lapeldobást igénylő képesség aktiválása, hiszen hiába erősek ezek, ha távolabb visznek a játék megnyerésétől azáltal, hogy csökkentik az azonos színű lapjaid számát. Persze, ha nem arra a színre koncentrálsz, akkor máris könnyebb a döntés.   

6/10

Újrajátszhatóság

Nincs sok változó elem a játékban a pakli megkeverésén kívül, ezért az újrajátszhatóságot korlátozottnak tartom. 

5/10

Szubjektív vélemény

A CIV - Carta Impera Victoria hatalmas csalódás volt számomra. Már a dobozon látható időtartamból sejtettem, hogy nem egy különösebben mély játék, de azt nem gondoltam volna, hogy ennyire unalmas. Ha kb 30-40 percem van játékra, tuti, hogy szászszor inkább egy Ticket to Ride-ot, Res Arcanát vagy Azult tolok, mint ezt.

4/10

Kinek ajánlom
  • Olyan családoknak, akiket nem zavar a negatív interakció, és elvarázsolják őket a kártyákon látható grafikák vagy a doboz praktikuma.
Kinek nem ajánlom
  • Az összetett, stratégiai mélységre vágyó gamereknek
  • Olyanoknak, akik rosszul viselik a negatív interakciót

Az írás egy korábbi verziója a JEM 63. számában jelent meg.

A bejegyzés trackback címe:

https://fakockakesminik.blog.hu/api/trackback/id/tr7815452400

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása