Pontosan 170 különböző tételt sorol fel a BoardGameGeek, ha valaki rákeres a világ legnépszerűbb vonatos társasjátékára, a Ticket to Ride-ra. Ugyan a tervező, Alan R. Moon és kollégái dicséretes igyekezettel gyártják az újabb és újabb alapjátékokat, kiegészítőket és mini kiegészítőket, a 170 tétel többsége valamilyen rajongói térkép. Ezek nagy része ingyenesen letölthető, kinyomtatható és játszható, így a folyamatosan újdonságra éhes TTR-rajongóknak sem kell attól félniük, hogy beleunnának kedvenc játékukba. Mégis évről-évre nagy várakozással tekintenek a hivatalos, nagydobozos kiegészítők elé, amelyek közül a Franciaországot és a Vadnyugatot feldolgozó legújabb példány 2017 végén hazánkban is elérhetővé vált.
Mi van a dobozban?
A megszokottnál vastagabb dobozt már a polcra feltéve – illetve a boltban fizetéskor is – rögtön nyilvánvalóvá válik, hogy ez a kiegészítő más, kicsit több, mint a társai. A kétoldalú játéktábla a korábbiakkal ellentétben ugyanis nem 2x3, hanem 3x3 szegmensből áll, így lényegesen nagyobb területet foglal el. Szerencsére a grafikusok mindent megtettek annak érdekében, hogy jól használják ki a rendelkezésükre álló helyet: Franciaország impresszionista ecsetvonásokkal megrajzolt térképe szerintem a legszebb az eddigiek közül. A térképen kívül a szokásos menetjegykártyák, a hatodik játékos műanyag vonatai, a vadnyugati verzióhoz szükséges városjelölők, két szabálykönyv, illetve a franciában használt útvonalelemek találhatók még a dobozban.
Franciaország
A 2-5 fővel játszható térkép hátterének szemkápráztató színei éles ellentétben állnak a vasútvonalak szürkeségével. A játék ezen verziójában ugyanis csak néhány, 1-es hosszúságú vasútvonal érhető el a játék kezdetekor: ezek azok, amelyek az eddig megszokott színek (pl. piros, sárga, kék stb.) valamelyikében pompáznak. Az útvonalak többségében ugyanakkor még nincsenek lefektetve a sínek. Szürkeségük nem azt jelenti, hogy tetszőleges színű vagonkártyákból építkezhetünk rájuk, hanem azt, hogy használatukhoz először útvonalelemeket kell lefektetnünk. Hogyan tehető ez meg?
A Ticket to Ride jól ismert három akciója (vagonkártyák húzása, menetjegykártyák húzása, útvonal építése) közül a leggyakrabban használt, a vagonkártyák húzása ebben a játékban új értelmet nyer: 2 vagonkártya vagy egy mozdonykártya felvétele mellett a játékos köteles pontosan egyet választani az összes megszokott színben elérhető, 2, 3, 4, 5 vagy 6 vagon hosszúságú útvonalelem közül, és lehelyezni azt valamely általa választott, azonos hosszúságú, szürke sínágyra.
Amint egy szürke sínágyra lefektettek egy színes útvonalelemet, az beépíthetővé válik – így előfordulhat az, hogy a játékosok egymás útvonalelemeire építkeznek, a kölcsönös akadályozás új csúcsára jutva el ezzel. Útvonalelemből ugyan több van, mint üres sínágyból, mennyiségük azonban mégis korlátozott. Könnyen bekövetkezhet az a szituáció, amikor egy adott színből szeretne valaki valahova lefektetni például egy 5-ös hosszúságú útvonalat, és ezt azért nem tudja megtenni, mert azokat az elemeket már a térkép más részein használták fel a többiek. Mivel a vonatok felhelyezésekor a színes útvonalelemek visszakerülnek a közös készletbe, ilyenkor várhat, hátha hamarosan újra elérhetővé válik a számára szükséges színű és hosszúságú elem, vagy kereshet egy kompromisszumos megoldást az eddigi helyett. A magasabb konfrontációs faktor és a pontosabb tervezés azonban nemcsak az útvonalelemek lehelyezésének köszönhető: a szürke sínágyak között vannak olyanok, amelyek keresztezik egymást. Ilyenkor, ha két egymást keresztező sínágy valamelyikére útvonalelemet fektettek, a másik automatikusan és véglegesen elérhetetlenné válik, potenciálisan kerülőre kényszerítve ezzel más játékosokat.
Vadnyugat
A vadnyugati vasútépítések hőskorában játszódó térkép a Team Asia után a második, ami 6 fővel is játszhatóvá teszi a Ticket to Ride-ot. Az újdonságok sora azonban nem merül ki ennyiben: a városjelölők bevezetése mellett a játék egyik legalapvetőbb szabályát, a szabad építkezést korlátozza ez a variáns. Míg eddig minden Ticket to Ride-ra igaz volt az, hogy a játékosoknak nem volt kötelező egymást követő útvonalakat építeniük, addig ez itt a játék hangulatát meghatározó legfontosabb tényezővé válik.
A játék kezdetekor minden játékosnak ki kell választania egy kezdővárost, ahova lehelyezi a háromból az egyik városjelölőjét. Ebből a városból kiindulva kezdhet neki a vadnyugat békés, iparosítás általi meghódításának. Innen már természetesen bármilyen irányba elágazhat útvonala, nem kötelező mindig ugyanabba az irányba építkeznie. A menetjegykártyák kiválasztásakor érdemes figyelembe venni, hogy ha olyan küldetést választ, ami a kezdővárostól távol esik, könnyen előfordulhat, hogy rég teljesíthetetlenné válik, mire a környékre ér.
A városjelölőkből azonban nem véletlenül kap minden játékos összesen hármat. A maradék kettőt játék közben helyezheti le, mégpedig akkor, amikor megépít egy útvonalat valamely két város között. Ilyenkor két, azonos színű vagonkártyáért lerakhat egy városjelölőt a frissen megépített útvonal valamelyik végére. Ennek a jelentősége az, hogy MINDEN, az adott városba irányuló útvonalért járó pontot ezentúl a városjelölő gazdája kapja az útvonal építője helyett. Ez különösen nagy szerepet játszhat a térkép közepén, vagy hosszú utak találkozásánál fekvő városokban. Ha egy útvonal mindkét végén található városjelölő, mindkét város tulajdonosa megkapja az útvonalért járó pontokat, függetlenül attól, hogy az útvonalat ki építette. Ha mindkét városnak ugyanaz a tulajdonosa, a játékos kétszeresen kapja meg a pontokat: így egyetlen 6-os hosszúságú útvonal beépítéséért 30 pont is szerezhető.
Opcionális variáns: Alvin, az Idegen Az egy korábbi kiegészítőben megismert Alvin a vadnyugaton tér vissza: a térkép délkeleti sarkában található Roswell városából indul, ahova egyik játékos sem rakhat városjelölőt. Amikor valaki beköti Roswellt a hálózatába, elfogja Alvint, kap érte 10 pontot, és áthelyezi őt egy másik városba, ahol saját városjelölője található. Ha egy másik játékos útvonalat épít Alvin új börtönébe, megszerzi Alvint, ő is kap 10 pontot, majd szintén elhelyezi az egyik városában. A játék végén az Alvint fogva tartó játékos +10 pontot kap.
Értékelés
A pontozás szigorúan szubjektív, a saját véleményemet tükrözi. Azoknál a skáláknál, amelyeknek egyik vége jó, míg a másik vége rossz (pl. játékélmény, külcsín, újrajátszhatóság), a magasabb szám jobb értékelést jelent, míg ott, ahol ez nem egyértelmű (pl. játékosok közti interakció, bonyolultság), a magasabb szám azt jelenti, hogy az adott tényező nagyobb mértékben van jelen.
A Ticket to Ride kiegészítőitől megszokott módon az alapkoncepció változatlan, az apró szabálymódosítások adnak új ízt a játéknak.
Bonyolultság/összetettségMint a Ticket to Ride mindegyik kiegészítője, ez is némileg bonyolultabb lett az alapjátéknál. Ám mivel az alap meglehetősen egyszerű, ez a nagyobb összetettség is még könnyedén befogadható családok és gyermekek számára is. A két térkép közül a Vadnyugatot mondanám az egyszerűbbnek, a francia térképen el lehet filozofálgatni egy ideig, hogy mikor melyik útvonalelemet és hova érdemes letenni.
6/10
JátékidőA több gondolkodás némileg több holtidővel jár, ezért érdemes arra számítani, hogy az új térképekkel játszott partik – legalábbis kezdetben – mintegy 10-20%-kal több időt igényelnek, mint pl. a Ticket to Ride Európa.
6/10
TematikaNem titok, hogy a Ticket to Ride a kedvenc bevezető kategóriás játékom. Ennek oka a szép térképek és kártyák mellett a fokozatosan kiépülő hálózat jelentette jutalom. Nem tudom, hogy ki mennyire érzi ezt a folyamatot tematikusnak, én mindenesetre a sok-sok parti után máshogy már el sem tudom képzelni a vasútépítést!
8/10
KülcsínFranciaország térképe véleményem szerint a legszebb az összes eddigi közül, így az esztétikus megjelenésre fogékonyak valószínűleg még nagyobb kedvvel ülnek majd le játszani vele, mint az eddigi kiegészítőkhöz. Ugyanakkor a vadnyugati térkép sem okoz csalódást senkinek.
9/10
ÚjrajátszhatóságA Ticket to Ride sorozat legújabb kiegészítője teljesíti legfontosabb feladatát: változatosságot hoz. Mind Franciaország, mind a Vadnyugat esetében új szemléletmódra, új stratégiára, és mindenekelőtt több tervezésre van szükség a játék megnyeréséhez.
8/10
Játékosok közti interakcióA két térkép ebből a szempontból némileg ellentétes irányt képvisel. Míg Franciaország esetében az útvonalelemek fektetése miatt a szokásosnál magasabb, addig a Vadnyugatnál az organikus építkezés miatt alacsonyabb az interakció.
8/10, ill. 6/10
Stratégiai/taktikai mélységFranciaország útvonalelemei egyértelműen több teret engednek a taktikázásnak, mint az alapjátékok. A Vadnyugat esetében azonban az első körben, a kezdőváros választásakor már eldől sok minden, emiatt kevésbé stratégiai, mint a másik oldal.
7/10, ill. 5/10
Szubjektív véleményA francia térkép esztétikus külseje komoly fejtörőket rejt. Ha a játékosok előre meg akarják tervezni, hogy hova milyen útvonalelemeket szeretnének majd lehelyezni, az analízis-paralízishez vezethet. Jó kérdés, hogy hova érdemes útvonalelemeket rakniuk: a saját tervezett útvonalukra (ezzel potenciálisan információt adva a játékostársaknak, hogy hol tudnak keresztbe tenni nekik), vagy véletlenszerűen máshova (ezzel megzavarva az ellenfeleket, sőt akár megnehezítve saját tervezési folyamataikat).
A Vadnyugat elsőre kifejezetten unalmasnak tűnhet: a játékosok a térkép egymástól távoli pontjaiból kiindulva, senki által nem zavartatva építkeznek. Tudják, hogy mindenki csak organikusan fejlődhet, egyik pillanatról a másikra nem tehetnek keresztbe egymásnak. Ez a hamis biztonságérzet tűnik el a játék közepe felé, amikor az épülő hálózatok elkezdenek összeérni. A stratégiai fontosságú városokra időben elhelyezett jelölők több tucat pontot hozhatnak, illetve előfordulhat az is, hogy a játékosoknak pontokat kell „ajándékoznuik” egyik ellenfelüknek annak érdekében, hogy teljesíthessék valamely menetjegyüket.
Hányadik helyen található ez a kiegészítő a 170 különféle Ticket to Ride sorában? Ugyan a rajongói kiegészítőkkel még nem játszottam, de a hivatalosak közül előkelő helyen szerepel a saját toplistámon. Talán nem annyira sokrétű, mint a UK térkép képességkártyái, és 2-3 főre sem ideális, mint Svájc vagy a Nordic Countries, de azoknak, akik a legtöbbször 4-5, vagy akár 6 fővel játszanak, szerintem a legjobb vétel!
9/10
Kinek ajánlom- Azoknak, akik nem bánják, ha a játék kicsit összetettebb a megszokottnál, több szempontot is figyelembe kell venniük a körönkénti döntések meghozatalakor.
- Azoknak, akik elsősorban 4, 5 vagy 6 fővel játszanak.
- Azoknak, akik elsősorban 2 fővel játszanak. Ezeken a nagyméretű térképeken a feszültség nagy része – különösen a Vadnyugat esetében – elvész.
Az írás egy korábbi verziója a JEM 61. számában jelent meg.